Mijn vier lievelings Twitter Tools

Auteur: Natasja Paulssen - geplaatst op 19 februari 2012 om 10:00
Twitter Reacties toevoegen
feb 192012
2012_3 Mijn lievelings twitter tools

Het bijhouden van je Twitteraccount kan een tijdrovende bezigheid worden en consequent aanwezig zijn en berichten sturen een enorme taak. Maar als bedrijf wil je je merk toch enige omvang geven en dan volstaat het niet om alleen incidenteel de persberichten te twitteren. Wat doen je dan? De grote merken brengen Twitter onder bij hun webcareteam, maar wat nou als je geen groot bedrijf bent? Voor mijn eigen bedrijf heb ik afgelopen jaar tientallen tools geprobeerd en uiteindelijk is er een viertal overgebleven waarmee ik in feite alles kan bereiken wat ik wil.

Lezen en reageren

Voorop bij Twitter staat natuurlijk dat je moet kunnen lezen en reageren. Dat kun je via de site van Twitter doen, maar tools als Tweetdeck, Hootsuite of Seismic geven je handige manier om de onderwerpen die jij belangrijk vindt te volgen. Je maakt een zoekopdracht en blijft continu de nieuwste tweets over dat onderwerp zien. Natuurlijk zorg je er dan voor dat je zelf tweet op de trefwoorden die voor jou belangrijk zijn. Je ziet in deze ‘social media dashboards’ ook in één oogopslag wie er reageert op jou, zodat je daarmee in gesprek kunt gaan.

Interessante volgers

De juiste mensen of bedrijven volgen zorgt ervoor dat je voor jou relevante informatie snel in je TL (timeline, de lijst van berichten van mensen die jij volgt) langs ziet komen. Maar hoe kom je nu te weten welke twitteraccounts interessant zijn? Uiteraard zie je er een aantal langskomen in de zoekopdrachten die je hebt ingesteld in je social media dashboard. Je kunt ook bewust op zoek gaan met behulp van een tool als Tweetbig.com. Hierin geef je aan welke mensen, bedrijven of trefwoorden je interessant vindt en Tweetbig komt dan met suggesties voor twitteraccounts die je zou kunnen gaan volgen.
Tweetbig heeft ook functionaliteit waarmee je automatisch mensen terug volgt als ze jou zijn gaan volgen of functionaliteit om mensen te ‘ontvolgen’ als zij jou niet terugvolgen. Persoonlijk vind ik dit minder interessant, het gaat tenslotte om het gesprek dat je voert op Twitter en niet om de aantallen volgers. Maar het helpt wel om eens in de zoveel tijd eens kritisch door je volgers te bladeren om te kijken of je wel het publiek bereikt dat je zou willen.

Goede content

Voor een regelmatige toevoer van goede content moet je bij paper.li zijn. Ik schreef er vorig jaar al een blog over. Ook hier geef je weer de trefwoorden op die voor jouw bedrijf relevant zijn en paper.li zoekt er de artikelen en video’s bij, stelt een krant samen en verstuurt die naar jouw volgers. Natuurlijk kun je dit nog aanvullen met een zelf samengestelde nieuwsbrief, maar het is bijna niet meer nodig.

Plannen voor continuïteit

Continuïteit is het belangrijkste sleutelwoord op Twitter. Altijd aanwezig, maar hoe doe je dat zonder 24/7 webcareteam? Wat ik zelf doe is eenmaal per week mijn literatuur bijlezen op internet. Timely.is is een klein tooltje dat je in de werkbalk van je browser zet en als je iets leuks leest, dan klik je erop. Timely neemt dan de url van de pagina waar je naar aan het kijken bent en zet een tweet klaar. Je maakt de tweet persoonlijk door jouw visie op het artikel in een paar woorden toe te voegen. Timely plant de tweet dan in om later te versturen. Zo kun je in een uurtje tijd, een uur dat je toch al besteed aan bijlezen, interessante tweets voor je volgers plannen voor een hele week.
Welke tools hebben bij jullie de tand des tijds doorstaan, welke gebruik je al langer dan een half jaar? Tweet jij met een plan? Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen hier.

4 reacties aan “Mijn vier lievelings Twitter Tools”

  1. Hoi Natasja, leuk artikel! Ik herken je overwegingen, heb zelf ook vele tools geprobeerd de afgelopen jaren. Bij mij blijft Hootsuite de basis, al zou er wat mij betreft weleens een goede designer overheen mogen gaan. Belangrijkste plussen voor mij: ondersteuning voor meerdere netwerken (met name Facebook en LinkedIn), inplannen en uitgesteld versturen berichten (waarom gebruik jij daar een aparte tool voor?), mogelijkheid meerdere tabs aan te maken.

    Verder vind ik op met name de iPad Flipboard een fijne App waarmee je timeline (en Facebook Wall) verbouwd wordt tot een soort magazine. Niet om standaard tweets mee te lezen, maar voor de afwisseling.Tenslotte zijn er nog de nodige tools om Twitter-statistieken mee op te vragen, bijv. Topsy en Tweetreach. Gebruik ik ook met enige regelmaat.

  2. Vergat ik nog: ook Hootsuite heeft handige add-ons (‘Hootlets’) die je in de toolbar van je browser kunt zetten: https://hootsuite.com/extensions.

Geef een reactie

(verplicht)

(verplicht)

© 2010 Socialned | Beheer Powered by Indigo Webstudio