user experience
Online Marketing

Het verbeteren van de user experience van je website

Bij user experience (UX) gaat het over de manier waarop je bezoekers de website ervaren. Dit klinkt heel voor de hand liggend, maar er zijn nog steeds een hoop bedrijven die er (nog) niet mee bezig zijn. Hier slaan ze volledig de plank mis, want een goede user experience levert vaak meer conversies op. Dit is dus echt iets waar je aandacht aan wil besteden.

In dit artikel geven we je een aantal tips waarmee je ook kan werken aan de user experience van jouw website!

Houd het design simpel

Ken je die websites waarbij je door zoveel dingen wordt afgeleid, dat je niet meer ziet wat je daar precies moet doen? Een mooi design ziet er natuurlijk leuk uit voor het oog, maar kan negatieve gevolgen hebben voor je bouncepercentage. Je bouncepercentage geeft weer hoeveel procent van je bezoekers slechts één pagina bekijkt en vervolgens gelijk wegklikt.

De gemiddelde aandachtsspanne van een websitebezoeker ligt rond de acht seconden. Het is dus belangrijk om je bezoekers binnen deze acht seconden duidelijk te maken wat ze moeten doen. Houd je design dus simpel!

Een overzichtelijke pagina zorgt voor rust en duidelijkheid. Dit kan nooit verkeerd zijn, toch?! Het is belangrijk om de informatie op je website duidelijk en logisch in te delen. Hierbij is het echt niet erg om ergens wat witruimte over te laten. Het is zelfs iets wat je liever rijk dan arm bent. Witruimte zorgt namelijk niet alleen voor het makkelijker lezen van de website, maar het geeft de website ook een strak design. Gebruik dit in je voordeel!

Zorg voor een geoptimaliseerde pagespeed

Mocht deze term je nog niet bekend zijn: pagespeed staat voor het aantal seconden waarin je pagina is geladen. Hoe hoger de pagespeed, hoe meer mensen zullen afhaken. Mensen hebben namelijk weinig geduld en willen snel antwoord op hun vraag. De pagespeed wil je dus zo laag mogelijk houden.

Er is tegenwoordig een aantal tools die je kunt inzetten om de laadsnelheid van je website te optimaliseren. Wij zijn persoonlijk fan van de volgende tools:

  • GT Metrix,
  • Google PageSpeed Insights
  • PingDom

Met deze tools kan je eenvoudig testen wat de huidige pagespeed is en waar mogelijke stoorzenders zitten die nadelig zijn voor je laadsnelheid. Hier een aantal punten waarmee je alvast van start kan gaan.

  • Zorg dat je geen onnodige plug-ins op je website hebt staan;
  • Zorg dat je afbeeldingen en video’s gecomprimeerd zijn;
  • Zorg voor zo min mogelijk redirects;

Maak je website responsive

Je kent ongetwijfeld de term ‘mobile first’. Tegenwoordig komt bijna de helft van al het internetverkeer via een mobiel apparaat. Ook de helft van alle online aankopen wordt gedaan via een mobiel apparaat. Een website die niet responsive is, kan dus echt niet meer. Zorg dat jouw website op zowel desktop, tablet als mobiel goed werkt. Niemand wil inzoomen om zo op een call to action te klikken. Dat moet direct goed staan.

Tegenwoordig komt bijna de helft van al het internetverkeer via een mobiel apparaat. Ook de helft van alle online aankopen wordt gedaan via een mobiel apparaat

Maak gebruik van duidelijke call to actions

Als we het toch over knoppen hebben.. Jouw doel is dat je bezoekers wat gaan doen op je website. Een aankoop, downloaden van een brochure of gratis stalen aanvragen. Door call to actions toe te voegen aan je website, kan de bezoeker overgaan tot actie.

Zorg dat deze knoppen duidelijk zijn. Geef ze een contrasterende kleur, pas het lettertype aan (geen Comic Sans alsjeblieft..) en geef het een prominente positie. Zorg ook dat direct duidelijk is wat de bezoeker kan verwachten als hij/zij op die button klikt. Een tekst of icoon in de button helpt daar al prima bij.

Hover boxes om interesse te wekken

Hover boxes zijn vakken of buttons met twee verschillende weergaven. Denk maar aan een call to action waarbij de kleur van de knop veranderd zodra je deze wil aanklikken. Een vlak dat uitvergroot wordt zodra je er met je muis overheen gaat, is ook een mooi voorbeeld.

Deze hover boxes wekken interesse bij je bezoekers, omdat er direct een reactie plaatsvindt op basis van de input van de bezoeker. Door de interactie met de bezoeker verhoog je je user experience. Pas wel op dat je dit niet te vaak gebruikt. Houdt het rustig.

Met deze tips kan jij zelf al aan de slag met het verbeteren van de user experience van je website. Heb je na dit blog nog vragen of zijn bepaalde dingen niet duidelijk of wil je het aan professionals overlaten? Dan is een website laten maken een prima optie. Een goede specialist kan jou helpen met het opzetten én optimaliseren van je nieuwe website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *