full funnelstrategie
Online Marketing,  Social Media

De urgentie van een full funnelstrategie

2019 was het jaar van de focus. Focus op je webshop, op je Facebook advertenties, het opbouwen van je merk of het groeien binnen zoekmachines. Waar het fout gaat? We focussen té veel. Waarom wordt de full funnelstrategie nog te weinig toegepast? In een nieuw blog vertellen wij de urgentie van de full funnelstrategie

See, Think, Do, Care

Als online marketeer moet je dit model van Google kunnen dromen. Het See, Think, Do, Care is de basis voor een goede full funnelstrategie voor elk (online) bedrijf. Momenteel blijven veel marketeers zich focussen op een van de drie eerste fasen binnen dit model. Tijd om het roer om te gooien, want je loopt op dit moment nog een hoop klanten mis.

Het succesverhaal van Coolblue

Denk maar eens aan Coolblue. Deze organisatie is nog relatief “nieuw” in het landschap van de elektronica. Grote namen als MediaMarkt en Bol.com hadden deze markt eigenlijk al vervuld. Maar toch denkt iedereen nu direct aan Coolblue wanneer ze een nieuwe stofzuiger zoeken. Waarom? Omdat zij de full funnelstrategie perfect hebben aangepakt. Met reclames op tv en in je social media overzicht kom je in aanraking met het merk. Wat zij daar goed doen, is de behoefte creëren. Fase twee van het model van Google, dus.

Met een goed geoptimaliseerde website en steeds meer fysieke vestigingen in Nederland (en zelfs daarbuiten!) wordt het de consument steeds makkelijker gemaakt om die aankoop ook daadwerkelijk te realiseren. En waar Coolblue echt in uitblinkt: de Care-fase. Iedereen is te spreken over de garantie, retourneren en de verdere aftersales. “Alles voor een glimlach”! Neem hier een voorbeeld aan, maar blijf uniek en houdt de strategie altijd dichtbij je merk.

Niet alleen een webshop onderhouden

Bij een full funnelstrategie komt meer kijken dan alleen een webshop. Denk aan Facebook en Instagram, retargeten op platforms door middel van display advertising, content marketing.. Het hebben van een goedwerkende webshop is niet langer genoeg om klanten binnen te slepen.

Weet je zelf niet waar je moet beginnen? Kijk eens naar je concurrenten. Hoe pakken zij dit aan? Welke kanalen zetten zij in? Het is belangrijk om uniek te blijven, maar wat inspiratie kan nooit kwaad.

Full funnelstrategie in een verzadigde markt

Nu hoor ik je denken: “De elektronica markt kent drie grote toppers. Maar mijn markt..”. Er zijn inderdaad branches die echt verzadigd zijn. De kledingmarkt is een goed voorbeeld. Zo heeft webshop Vanzuilenmode.nl lang alleen de focus gelegd op zoekmachine optimalisatie. Maar hoe komen mensen dan bij hun webshop terecht? Waarom moeten zij hun kleding daar kopen? Inmiddels zijn zij achter de schermen druk bezig met het creëren van hun full funnelstrategie.

Wat er gebeurd als je niet overstapt op een full funnelstrategie? Nou, we weten allemaal hoe het is afgelopen met V&D en Hudson’s Bay.. Een full funnelstrategie is echt onmisbaar.

Hoe staat het ervoor met jullie full funnelstrategie? Al doorgevoerd, nog mee bezig of is het tijd om dit nu echt eens toe te passen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *