Het ondernemerschap is fantastisch. Je hebt de vrijheid om je passie uit te oefenen en naar je werk gaan is niet langer vervelend (loondienst) maar juist een feestje! Toch is er een moment waarop je niet langer meer die positieve energie uit je werk kan halen. Je voelt je meer kleuterleider over je team of je haalt gewoon geen voeldoening meer uit je werk. Tijd om na te denken over een bedrijfsovername? Houdt dan rekening met deze aspecten.
De waarde van je bedrijf bepalen
Als je je bedrijf wil verkopen, is de prijs een van de eerste aspecten waar je naar gaat kijken. Hoeveel is jouw bedrijf waard? Laten we voorop stellen: je bedrijf is pas echt wat waard als jij zonder al teveel gedoe 3 of 6 maanden op vakantie kan. Kan dat nog niet? Dan is jouw bedrijf nog niet klaar voor een bedrijfsovername.
Ben je inmiddels wel zo ver? Dan is het tijd om te kijken naar waardebepaling. Op internet word je overspoeld met formules waarmee je de waarde van jouw onderneming zou kunnen bepalen. Je jaaromzet keer drie, je winst keer vijf.. Leuk geprobeerd, maar dat is niet de echte waarde van jouw bedrijf. De waarde kan je namelijk pas echt bepalen aan de hand van de koper. Kan hij hiermee een aanzienlijk deel van de markt overnemen? Kan hij hiermee zijn business uitbreiden? Dan is de waarde van jouw bedrijf direct een stuk hoger! De onderhandeling is hierbij het belangrijkste. Wie zijn emoties het beste in bedwang kan houden, wint. Wil je er echt het maximale uithalen? Investeer dan in een bedrijfsovername adviseur.
Waar gaat het personeel heen?
Een ander belangrijk aspect bij een bedrijfsovername is het personeel. Bepaal hoe de toekomst van je werknemers eruit gaat zien en zorg dat zij daar op de hoogte van zijn. Veel ondernemers kiezen ervoor om het personeel op te nemen in het totaalpakket van de bedrijfsovername. ‘Bedrijf + personeel’. Wil de koper het personeel niet overnemen? Dan is er geen deal.
Nadenken over de toekomst van het personeel is een belangrijk aspect. Zij kennen de organisatie door en door en hebben samen met jou jaren gewerkt aan het realiseren van mooie resultaten. Personeel is dus echt toegevoegde waarde voor je organisatie en dus ook voor de potentiële koper.
De toekomst van jezelf
Financiële dingen regelen, documenten nalezen, handtekeningen zetten, notariële afspraken, meetings, overleggen, onderhandelen.. Veel ondernemers vergeten om na te denken over hun eigen toekomst. Van een 60-urige werkweek naar geen werkweek is een grote klap. Stel daarom doelen voor jezelf.
Wil je een nieuwe taal leren? Genieten van de natuur? Vrijwilliger worden bij de sportclub van je zoontje? Een nieuwe sport uitoefenen of misschien wel een mooie reis maken? Zorg dat je doelen maakt voor na de bedrijfsovername. Zo wordt de ‘klap’ van het drukke leven als ondernemer naar het leven als ex-ondernemer minder groot. Ben je klaar om je bedrijf te verkopen? Praat dan eens met een business coach om jouw persoonlijke groei na de bedrijfsovername te blijven vasthouden.