sfeer werkvloer verbeteren
Ondernemen

Sfeer op de werkvloer: 3 gouden regels

Ben je de baas van je eigen onderneming of ben je werknemer bij een bedrijf? In beide posities geldt: de sfeer op de werkvloer is mede bepalend voor het werk dat wordt geleverd! Om de sfeer op jouw werk een boost te geven of niet los te laten, hebben we 3 gouden regels op een rijtje gezet.

1. Pauze? Telefoon weg

Veel organisaties hanteren een no phone beleid tijdens de werkuren. Dat betekent dat je je telefoon alleen kunt gebruiken als dit ook echt meerwaarde biedt voor het bedrijf waar je voor werkt. Aan je vrouw vragen wat je vanavond gaat eten hoort daar dus niet bij. Veel mensen duiken tijdens de pauze als een speer op hun telefoon, want de pauze is inmiddels hun tijd.

Maar is dat niet ongezellig, staren naar iedereen die op hun beurt weer staren naar hun telefoon? Draai de regel eens om. Laat werknemers op hun telefoon zitten tijdens het werk. Om ervoor te zorgen dat het werk wel af komt, kan je deadlines stellen. Krijgen ze het niet af? Dan is het hun eigen inschattingsfout (in de meeste gevallen). En dan kan je in de pauze eens echte gesprekken hebben met je collega’s. Veel gezelliger.

2. Een persoonlijke relatie met je werkgever/nemer

Dit is echt een no go als je het ons vraagt. Houdt de relatie met je werkgever/werknemer altijd zakelijk. Zo weet je zeker dat beide partijen dezelfde verwachtingen van elkaar hebben en kan de sfeer niet ineens omdraaien als er iets in de privésituatie van een van de twee partijen gebeurd. Wat er thuis gebeurd, blijft thuis. En alles wat op kantoor gebeurd, blijft op kantoor. Zorg dat dat voor al je werknemers duidelijk is, om zo verwarring te voorkomen.

3. Feedback kunnen geven en ontvangen

Belangrijk voor zowel je collega’s als voor het werk dat geleverd wordt: zorg dat je op goede wijze feedback kunt geven en feedback kunt ontvangen. Feedback geven is lastiger dan gedacht. Je wil de persoon in kwestie niet persoonlijk afbranden, maar bij slecht geleverd werk moet iemand wel op zijn plek gezet worden. Lees je eens in in het geven van feedback of biedt je personeel een cursus in het geven en ontvangen van feedback. Dat zorgt direct voor een betere sfeer, een efficiënte werkwijze en beter resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *