Het duurt nog zo’n drie weken tot de Black Friday Sale van start gaat, maar als marketeer zijn de voorbereidingen voor deze hysterische koopjesdag waarschijnlijk al begonnen. Veel webshops zetten campagnes in om de omzet tijdens Black Friday nog een extra boost te geven. In dit artikel delen we 5 handige tips zodat jij jouw advertentiebudget zo efficiënt mogelijk in kan zetten!
1. Adverteren in de oriëntatiefase
Veel consumenten gaan al een week van tevoren op zoek naar webshops die Black Friday deals aanbieden. Zorg dat je op dit moment al aanwezig bent met je campagnes. Doordat je in de oriëntatiefase al geïnteresseerde bezoekers op je website krijgt, kan je ze op Black Friday retargeten. Zorg wel dat je een doelgroep lijst aanmaakt, zodat je de juiste mensen kan retargeten.
Als je pas gaat adverteren tijdens Black Friday, is het opboksen tegen de grote jongens zoals Coolblue, MediaMarkt en Bol.com. En zij zijn wél slim genoeg geweest om al te adverteren in de oriëntatiefase en hebben dus een flinke doelgroep lijst om te retargeten.
2. Optimaliseer je advertenties voor Black Friday
Klinkt als een open deur, maar veel marketeers zitten er toch mee te stunten. Speel goed in op Black Friday, door bijvoorbeeld een countdown timer in je campagnes te zetten. ‘Bij bedrijf X begint Black Friday al over 2 dagen!’ is hier een goed voorbeeld van.
Vergeet ook niet om ‘Black Friday’ als zoekwoord toe te voegen binnen Google Ads. Zonder dit zoekwoord loop je wellicht consumenten mis die zomaar jouw potentiële klanten kunnen zijn.
3. (Smart) Shopping campagnes inzetten
Shopping Ads doen het ontzettend goed. Google zegt dat het overstappen van de traditionele Shopping campagnes naar Smart Shopping campagnes zelfs zorgt voor 20% meer conversie (gemiddeld). En dat kan jij natuurlijk wel gebruiken tijdens Black Friday.
Zorg dat je alleen producten laat zien met Black Friday korting. En is een product uitverkocht? Zet die campagne dan direct uit, zodat bezoekers geen ‘niet op voorraad’ te zien krijgen. Zonde van de kosten per click!
4. All in: budget opschroeven!
Black Friday wordt elk jaar weer populairder. Ga dan niet met je standaard budget aan de slag, want dat is er sneller doorheen dan je denkt. Bekijk het budget dat je hebt gebruikt tijdens Black Friday vorig jaar en verdubbel dat (ja, echt!). Zo weet je dat je voldoende budget hebt klaarstaan.
Sluit minder presterende campagnes uit, zodat je je budget kan inzetten voor goed presterende Black Friday advertenties.
5. Display advertising: retargeten op gerelateerde platforms
Als jij al hebt geadverteerd tijdens de oriëntatiefase, heb je een super waardevolle lijst met gegevens vergaard. Ga die gebruiken! Met display advertising kan je op gerelateerde platformen adverteren. En door de combinatie van beeld en tekst spreekt het de consumenten direct aan. Want zij hebben al naar dat product gezocht. Een beetje een open deur, maar display ads zullen zeker voor meer verkeer en dus meer conversie zorgen.