Een aantal jaar geleden kregen we te horen dat social media the next big thing zou zijn. Hiermee kon je je doelgroep op een nieuwe, formele manier bereiken en zo je omzet een boost geven. Dit is vooral leuk voor de B2C markt, al hoewel het voor de B2B markt ook wat voordelen biedt. Maar nu maken Instagram en Facebook ruimte voor YouTube. Er is een nieuwe sherrif in town: zakelijk vloggen.
Wat is zakelijk vloggen?
Het vloggen kennen we allemaal wel. Door middel van video deel je een deel van je leven. Voor de zakelijke markt is dit dé manier om je doelgroep mee te nemen achter de schermen. Hoe worden je producten gefabriceerd? Hoe optimaliseer jij je diensten? Transparantie is ontzettend belangrijk en zakelijk vloggen is daar perfect voor.
Jorg Ruis is een bekend zakelijk vlogger. Jorg, oprichter van CultureBuilders, is dankzij zijn vlogs niet langer alleen ‘de oprichter van’, maar ziet zijn netwerk ook steeds beter hoe hij kiest voor bepaalde acties, wat de aanleiding daarvan is en hij neemt je mee in een werkdag. Zo zie je dat ook hij fouten maakt, maar ze weet om te keren om er zo weer het beste van te maken. Benieuwd? Check dan een van zijn vlogs.
Ook Lieke van organisatie LEF Media timmert aardig aan de weg. Zij weet als geen ander dat niet iedere werknemer staat te wachten op een vlogcamera en dat ook niet iedereen op beeld wil, maar wel hun merk willen presenteren op beeld. De organisatie LEF Media maakt zakelijke vlogs voor bedrijven. Lijkt het jou niets om zelf te vloggen, maar wil je wel een tof beeld van jouw organisatie schetsen? Kijk de video hieronder.
Tips zakelijk vloggen
Er zijn voordelen in overvloed. Je bereikt je doelgroep op een unieke manier, je kan creatief te werk gaan, je bent transparant (transparantie is key) en je kan zo meer mensen aan jouw merk hechten.
Maar hoe zit het dan met de nadelen ervan? Zakelijk vloggen is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Wil je zelf gaan vloggen? Je moet daar gewoon budget voor uittrekken. Filmen met je iPhone kan, maar is niet heel professioneel. En jij als ondernemer wil wel professioneel overkomen. Investeer in een goede camera, lampen en een microfoon.
Het kost tijd. Het is niet alleen het opnemen van een video, maar het is ook het bedenken van een concept. Wat ga je in deze nieuwe vlog delen? En sluit dit aan bij het merk en de manier waarop je het merk wil presenteren? En ook het editen van de video kost tijd. Investeer desnoods in een goede editor die de video’s voor je kan bewerken.
Wees consistent. Er is geen grotere valkuil dan ergens met volle moed aan beginnen en het na twee weken alweer op te geven. Weet je niet zeker of het zakelijk vloggen wat voor jou en jouw organisatie is? Oefen eerst een paar keer, bewerk de vlogs op een manier dat past bij jouw bedrijf en bewaar ze even. Heb je de vibe na twee maanden echt te pakken? Upload dan langzaamaan de eerste vlog. Tast af wat je doelgroep ervan vindt en neem deze feedback mee in je volgende vlogs.