Ga bloggen!

Auteur: Marcel van Sprang - geplaatst op 27 april 2012 om 10:00
Bloggen Reacties toevoegen
apr 272012
Pfauth 10.000 woorden 3

Ernst-Jan Pfauth is één van de bekendste, productiefste en succesvolste bloggers in Nederland. Zo succesvol dat het hem z’n huidige baan als Checf Internet bij NRC Media opleverde. Hij publiceerde onlangs het boekje “Gij zult bloggen!”, een startgids voor iedereen die wil gaan bloggen. Een vlot geschreven boekje met verschillende goede tips en interessante constateringen. In dit artikel de meest opvallende tips en daarmee een pleidooi voor bloggen.

Bedenk een format

Dat je een duidelijk, goed afgebakend onderwerp moet kiezen waar je lezers écht iets aan hebben is een belangrijke les, maar zal velen bekend in de oren klinken. Een goede tip in aanvulling hierop vind ik de nadruk die Pfauth legt op het bedenken van een format. Ofwel: zoek een vaste vorm waarbinnen je artikelen gaat plaatsen en probeer dat format onderscheidend te laten zijn.

Een voorbeeld: heb je een passie voor auto’s, schrijf dan bijvoorbeeld over ‘de beste auto’s om meisjes te versieren’ of ‘auto’s voor nerds’ of zoiets. Dat blijft mensen bij en ze weten direct wat ze kunnen verwachten. Zorg er wel voor dat het format je niet teveel beperkt.

Schrijf zoals je praat

Je kunt heel lang nadenken over een artikel, over hoe het opgebouwd moet worden, welke bronnen je allemaal gaat vermelden, maar in de woorden van Pfauth: “Voor je het weet zit je met een writer’s block”. Zorg dat je zo snel mogelijk gaat schrijven. Zodra je een idee hebt bedenk je een verhaallijn en een paar belangrijke zinnen en schrijf je die direct op. Redigeren, corrigeren en aanvullen doe je daarna. Je tekst loopt daardoor beter en je gaat vooral niet aan zitten hikken tegen het schrijven van het artikel.

En ‘last but not least': een blog is een direct en informeel medium. Schrijf dus zoals je praat, alsof je in de kroeg iets uitlegt aan een vage kennis. Hou het kernachtig en vermaak je lezer, hij of zij gaat zo een blogje verder. Net als in de kroeg (“ik moet even plassen”).

Lok reacties uit

Niets is zo motiverend voor een blogger als het ontdekken dat je gelezen wordt, en het ultieme bewijs daarvan zijn reacties op je artikel. En die kun je uitlokken. Timmer je betoog niet helemaal dicht, maar laat wat gaten vallen, laat ruimte voor lezers om je aan te vullen of te verbeteren. Maak je blog persoonlijk zodat je lezers zich erin kunnen herkennen. En als mensen dan gaan reageren schrijf dan altijd een reactie! O ja, als het je nu ook opgevallen is dat ik nog veel kan leren van m’n eigen tips: in dat grote witte vak hieronder kun je je reactie kwijt.

Waarom bloggen?

In zijn boekje benadrukt Pfauth dat je heel laagdrempelig, ‘do it yourself’, een publiek kunt vinden voor je artikelen, dat het je helpt je gedachten te ordenen en je deskundigheid bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Maar levert het nu ook echt iets op?

HubSpot, een groot online marketingbureau, deed onderzoek naar de relatie tussen verschillende activiteiten van bedrijven op internet en de hoeveelheid websitebezoeken die dat opleverde voor de betreffende bedrijven. Op basis van een analyse van de data van 4.000 bedrijven concluderen zij dat er een duidelijke correlatie is tussen beiden. Eén van de conclusies: bedrijven die dagelijks een blogartikel plaatsen genereren 5 keer meer websitebezoeken dan bedrijven die wekelijks of minder vaak artikelen plaatsen.

Blog!

Kortom, zoek je een leuke manier om je deskundigheid zichtbaar en te gelde te maken: ga bloggen! Het is effectief en uiteindelijk veel leuker dan advertenties plaatsen of ‘koud bellen’. Ik kan je het boekje van Ernst-Jan Pfauth daarbij van harte aanbevelen. Je kunt het voor vierenhalve euro downloaden via zijn website.

4 reacties aan “Ga bloggen!”

  1. Prima stuk en goede tips. Vooral dat je moet schrijven zoals je normaal denkt en praat. Ook is het goed voor jezelf. Als je niet direct met iemand in de buurt je gedachten kunt delen kun je het via dit medium doen.
    Een Blog mag naar mijn mening best wat reacties uitlokken, daar doe je het tenslotte voor. Maar “over de grens gaan” moet je volgens mij vermijden.

    Veel succes met jouw Blog en groet,
    @zwagervanadam

  2. @Lisette, bedankt voor je complimenten! Ik denk dat “gevoelsmatig” beginnen precies de juiste aanpak is. Je artikelen verbeteren (schrijfstijl, opbouw, e.d.) kan daarna allemaal. Ik heb je site/ blog even bekeken. Al is het voor mij wat lastiger om me te verplaatsen in jouw onderwerp ;-) denk ik dat het voor je doelgroep leuk en herkenbaar is. Je schrijft spontaan en goed. Hou vol, het gaat je zeker wat opleveren (naast lol).

    Een paar tips:
    – maak je blog belangrijker op je homepage: plaats de titels en de eerste paar zinnen van het artikel met een “lees meer” link in het linkerblok op je homepage, vacatures rechts. Je blog is namelijk het deel van je site dat regelmatig veranderd. Hiermee onderstreep je het actuele karakter van je site en zijn bezoekers eerder geneigd door te klikken en later nog eens terug te keren.
    – gebruik kopjes en hier en daar opsommingen (bullet lists) in je artikelen. Het is nu vooral één blok tekst en dat schrikt lezers af. Mensen lezen in eerste instantie een pagina niet, ze ‘scannen’ hem. En daar moet je ze bij helpen. Kopjes, lijstjes, vetgedrukte woorden, links, etc. helpen daar allemaal bij.

    • @Marcel, bedankt voor je uitgebreide feedback op mijn website en aanpak! Ik las het vorige week al tijdens mijn vakantie op het platteland in de Achterhoek, maar natuurlijk onvoldoende bereik om te reageren. Heb je tips wel direct doorgestuurd naar mijn webmaster. En ga vandaag mijn volgende blog schrijven met kopjes, puntjes, streepjes en blokjes ;-)

Geef een reactie

(verplicht)

(verplicht)

© 2010 Socialned | Beheer Powered by Indigo Webstudio