Je hebt een geniaal idee voor een nieuwe business. De stroom aan nieuwe ideeën lijkt niet te stoppen. Je plan is uitgedacht, je business model is uitgewerkt en jij bent klaar om te gaan knallen met je nieuwe bedrijf. Veel startups houden het echter niet lang vol. Zij maken vrijwel allemaal dezelfde fout. En wij gaan je uitleggen welke.
Een bedrijf zonder visie en propositie..
.. is dweilen met de kraan open. Veel startups hebben een erg goed product of een goede dienst, maar hun propositie is nergens te bekennen. Ze richten zich op een grote groep, want ‘iedereen is onze doelgroep’. Laten we gelijk duidelijk zijn: zelfs NS heeft een doelgroep. En iedereen maakt gebruik van de diensten van NS.
Als je geen propositie voor je bedrijf hebt, wordt het een lastige wedstrijd. Door je te richten op alles en iedereen, richt je jouw bedrijf eigenlijk op niemand. Zorg dat je duidelijk maakt waar je voor staat en wie je met jouw product of dienst wil helpen. Als je dat nog niet duidelijk hebt, moet je echt terug naar de tekentafel.
Durf duidelijke doelen te stellen
Waar het ook vaak fout gaat, is dat er onduidelijke doelen worden gesteld. ‘Dit jaar willen we meer omzet’ is daar een voorbeeld van. Meer omzet dan vorig jaar? Of meer omzet dan onze overburen? You tell me. ‘Dit jaar willen we 10% meer omzet ten opzichte van afgelopen jaar’ komt al dichter in de buurt. Je hebt een tijdsperiode (dit jaar t.o.v. afgelopen jaar) en hangt er ook een KPI aan vast (10% meer dan vorig jaar).
Maar is omzet echt datgene wat je wil bereiken? Het is een doel wat veel ondernemers stellen, maar is het ook jouw doel? Misschien is jouw doel wel meer klanten (wat indirect natuurlijk ook voor meer omzet zorgt).
Bij duidelijke doelen kan je ook taken gaan plannen. Wil je meer klanten? Misschien is het dan tijd om te gaan investeren in Google Ads of in retargeting. Of investeer in conversie optimalisatie om de customer journey op je website nog makkelijker te maken voor je bezoekers en dus potentiële klanten.