Elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een Instagram account. Vaak omdat ze hun doelgroep op de hoogte willen brengen van nieuwe producten of diensten of omdat ze een kijkje in de keuken willen bieden. Instagram is perfect om een persoonlijke noot aan de uitstraling van je bedrijf toe te voegen. Er worden daar echter veel fouten gemaakt. Wij delen drie veelgemaakte fouten, zodat jij die niet (meer) hoeft te maken!
1. Doelen zijn niet haalbaar
Instagram wordt vaak gezien als een bijzaak. Niet iets waar je direct aan denkt als je ’s ochtends plaats neemt achter je bureau. Dat is opzich helemaal niet erg. Die mailbox wordt ook niet vanzelf beantwoord. Maar waar het dan wel fout gaat, is dat de doelen die je stelt niet haalbaar zijn.
Veel bedrijven hebben namelijk het doel gesteld om elke dag (of om de twee dagen) een foto, story of IG TV te plaatsen. Tof als het je ook daadwerkelijk lukt, maar vaak schiet dit er al snel bij in. Het is niet alleen zonde voor jou als content marketeer, maar ook een gemiste kans om je doelgroep echt aan te spreken. Vergeet namelijk niet dat de datum altijd onder je post verschijnt. Als je twee weken lang elke dag iets hebt geplaatst en vervolgens al drie weken niets meer hebt gepubliceerd, valt dat op.
Stel daarom haalbare doelen. Zijn maandagen en donderdagen voor jou drukke dagen? Maak het jezelf niet nog drukker dan nodig is. Twee posts per week kunnen ook al voldoende zijn.
2. Te weinig content
Dit is eigenlijk onderdeel van de eerste fout die vaak gemaakt wordt. Er is wel ‘wat’ content aanwezig, zodat je de eerste twee of drie weken doorkomt. Maar vervolgens is de content op en heb je dus niets meer om te plaatsen. Zonde!
Maak een contentkalender zodat je een overzicht hebt hoe lang je vooruit kan met je content. Zie je dat je slechts content hebt voor twee weken? Dan kan je in de tussentijd al op zoek gaan naar nieuwe content of zelf nieuwe content maken om weer te plaatsen.
3. ‘Geen tijd’
Je herkent het vast wel: je maakt ’s ochtends een to do lijstje met alles wat je die dag wil afronden. Het is nog geen 10 uur en je lijstje is al zo goed als verdubbeld. Instagram schiet er dan al gauw bij in. Social Media heeft bij veel bedrijven gewoon nog niet voldoende prioriteit vergeleken met andere taken. Maar hoe los je dat nou op?
Zoals we in dit artikel al aangaven, kan je vanaf nu je Instagram posts inplannen. Yes! De Creator Studio van Facebook maakt het mogelijk dat je meerdere posts in kan plannen. Het enige wat jij dan nog hoeft te doen, is elke week wat content te verzamelen en op één moment in te plannen. Dat maakt het niet alleen overzichtelijker, maar voelt het ook echt als ‘mission accomplished’!