Wees wijs in media!

Auteur: Hannelore Engels - geplaatst op 19 januari 2012 om 10:00
Onderwijs, Social media Reacties toevoegen
jan 192012

Tijden veranderen. Ook op het gebied van (social) mediamiddelen. Er zijn tijdschriften, kranten, televisie, radio, internet. We hebben laptops, smartphones, tablets. We zitten massaal op Twitter, Linkedin en Facebook.

We maken er met zijn allen graag en gretig gebruik van. Informatie is razendsnel terug te vinden. Communiceren en samenwerken gaat sneller dan ooit, is onbegrensd, je kunt het met bekenden en onbekenden doen en het is overal en altijd beschikbaar. Hoewel media een grote rol spelen in ons leven, is niet iedereen zich even bewust hoe je daar nu het beste mee om kunt gaan. Wat is wijs in media?

Mediawijsheid als containerbegrip
Als het om online media gaat, kun je jezelf de knoppenvaardigheid vaak wel met een beetje boerenverstand aanleren, maar lastiger wordt het als het gaat om bijvoorbeeld het verantwoord consumeren en produceren van media-inhoud of het op juiste waarde schatten van (social) mediabronnen. Onder meer vanuit die gedachte is het containerbegrip “Mediawijsheid” ontstaan.

De Raad voor Cultuur geeft de volgende definitie van mediawijsheid:
“Mediawijsheid staat voor het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld”.

Competenties
Simpeler gezegd gaat het dus om het kunnen gebruiken, kunnen vinden, begrijpen, beoordelen en maken van media. Door mediawijsheid in te voeren op bijvoorbeeld scholen, kun je het mediabewustzijn bij kinderen vergroten en een actieve en gezonde houding ten opzichte van media ontwikkelen. Onderstaande video illustreert heel helder welke competenties je nodig hebt om mediawijs te zijn:
YouTube voorvertoningsafbeelding
If it sounds too good to be true…

Dat klinkt goed. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst zelf over de juiste vaardigheden beschikken. Als je zelf niet mediawijs bent, kun je het ook niet overbrengen aan anderen. Laat staan er een gefundeerde visie op hebben.

Hoe los je dat nu op?

Zou het antwoord op die vraag heel eenvoudig kunnen zijn: zorg dat je zelf bijblijft?

6 reacties aan “Wees wijs in media!”

  1. Helemaal mee eens! Als ouders en leerkrachten zich zelf bewust worden van de werking en de mogelijkheden van social media dan kunnen ze de dialoog aan met de kinderen. Alleen op die manier kun je kinderen bewust maken van de impact van social media zodat zij leren op een verstandige wijze hiermee om te gaan.
    Ik moet altijd glimlachten om het voorbeeld van de ouders die aangeven dat ze precies weten wat hun kinderen doen omdat ze controleren via de computer terwijl dat kind via open wifi uit de buurt met zijn/haar smartphone actief is.

  2. Het begint bij een professionele betrokkenheid op het vakgebied. Ik ben het met je laatste zin volkomen eens. Als je die hebt dan kun je het containerbegrip mediawijsheid uitpakken.
    Hier ligt vooral ook een taak bij de beleidsmakers. Zij dienen vooral hun mensen aan te sturen, te prikkelen en te faciliteren. Als het niet uit je onderwijsmensen zelf komt, stuur ze dan aan en maak mediawijsheid een speerpunt van beleid.
    Daarnaast kunnen onderwijsmensen in deze ook vooral leren van hun leerlingen. Die zijn namelijk veel verder. Dat betekent wel een omslag in denken en benaderen want de allesweter voor de klas moet nu toegeven dat hij iets niet weet. Die puber gaat hem iets onderwijzen! Eng helemaal niet.
    The student teaches the teacher. Genieten.
    Een als je toch wil bijblijven kijk dan eens op http://www.nomc.nl/, een aanrader.

  3. rob franken zegt:

    Weer een BLOG om over na te denken, zo kennen we je :). Toch denk ik dat je nog een belangrijk punt onbesproken laat. Natuurlijk is de techniek, je vaardigheid van belang. Maar daaraan vooraf gaat een keuze over de wijze waarop je social media wilt benutten. Wij weten van elkaar dat wij daar deels verschillend over denken. Jij ziet Twitter bijv. als een groot cafe, ik zie het als een professionele tool. In jouw visie kan letterlijk alles aan de orde komen, ik kies zorgvuldig de mensen die ik volg met het oog op hun professionele uitingen, onderwijs danwel onderwijs gerelateerd. Als het teveel op een cafe gaat lijken, dan blok ik de “zenders”.En ik deel mijn inzichten weer met hen die dat willen door mij te volgen. Zo dienen we tot elkaars antenne of radar, zo je wilt. Beiden keuzen zijn natuurlijk legitiem, het is wat je wilt. Na die keuze gelden jouw woorden helemaal, “blijf dicht bij jezelf”.

  4. Lex Hupe zegt:

    Laat je verrassen
    Wat me intrigeert is jouw stelling: Maar dan moet je natuurlijk wel eerst zelf over de juiste vaardigheden beschikken. Als je zelf niet mediawijs bent, kun je het ook niet overbrengen aan anderen. Laat staan er een gefundeerde visie op hebben.
    Dit klinkt als een waarheid-als-een-koe. En toch stel ik dat het verband tussen de technische vaardigheid en het wijs ermee omgaan, best losser kan. Veel kinderen hebben al zoveel vaardigheid op dit gebied, dat haal je als volwassene nooit meer in. EN nu komt het interessante: keer het eens om! Vraag aan je leerlingen hoe ze ermee omgaan, en welke plaats social media hebben in hun leven. Maak eens samen de vergelijking tussen bv. TV en social media op de PC of smartphone. ertel ook jouw eigen zorgen: als je dat vanuit je hart doet, dan zullen ze daarnaar luisteren. Groei samen met je leerlingen naar inzicht en wijsheid! Dat zou ik doen als ik leraar was. De winst? De leerlingen zullen jou gaan zien als iemand die ook niet alles weet. Da’s fijn! Want je ziet ze staan in wat ze nu al kunnen. Ze zullen het enorm waarderen dat je die deur openzet.
    Vergelijking met TV
    Ik kijk zelden nog TV, weet je waarom? Je wordt doodgegooid met reclame (synoniem voor misleiding). Het nieuws is vaak ook behoorlijk gemanipuleerd. TV-shows zijn per seconde zorgvuldig op effect geprogrammeerd, is niks origineels of spontaans meer aan. Stel daar eens Internet en social media tegenover: je kiest zelf waar je heengaat, er is gigantisch veel nuttige informatgie te vinden. Veel content komt rechtstreeks van andere mensen op deze aardbol, die hun eigen verhaal vertellen. Geen censuur of manipulatie.
    Informatievaardigheden
    Wat wel een broodnodige vaardigheid is, dat ben ik met je eens, is de vaardigheid om zinvol met al die informatie om te gaan. Dat is wél een vaardigheid waar een goed toegeruste leerkracht voor nodig is. Mooie uitdaging Leraren van Nederland!

  5. Koen zegt:

    mooi blog en scherpe video.
    ik kan me wel vinden in de opmerking van Lex dat je niet alles hoeft te weten en te kunnen voor je het over kunt brengen. Wel denk ik dat je mee moet kunnen op een aantal gebieden om ook de dagelijkse praktijk mee te ervaren.
    De voornaamste rol die ik zie voor de docent is het bijbrengen van die competenties die kinderen nodig hebben om succesvol om te kunnen gaan met social media. De technieken leren ze vanzelf wel.
    Juist op die competenties als het bepalen of informatie wel klopt, het kunnen assimileren van verschillende bronnen in iets nieuws en het aanpassen in verschillende groepen met andere normen en waarden zijn gebieden waarop ik denk dat de docent een sterke rol kan en moet spelen.
    Dat de docent daarvoor zelf over deze competenties moet beschikken is dan natuurlijk wel cruciaal.

Geef een reactie

(verplicht)

(verplicht)

© 2010 Socialned | Beheer Powered by Indigo Webstudio