Facebook is ooit begonnen voor personen.

Facebook had in het begin alleen profielen. Profielen voor mensen. Zoals jij en ik. Daar is Facebook groot mee geworden. De interactie tussen mensen binnen dit sociale netwerk heeft ertoe geleid dat Facebook de speler is geworden die zij nu is. Het aantal gebruikers groeit nog steeds; ook binnen Nederland, laat de site van socialbakers weten.  Toch raar als je kijkt naar het volgende filmpje op YouTube dat Facebook in het echte leven laat zien.  Als je daar naar kijkt, heb je niet het idee dat dit netwerk een grote toekomst heeft. Echter we maken massaal gebruik van Facebook. Wat er zoal in 1 minuut door “ons” op Facebook wordt gedaan, laat weer een ander filmpje zien of kijk naar hoe de wereld uit ziet zonder Facebook.

Het feit dat Facebook nog steeds mensen aan zich weet te binden, komt omdat Facebook met zijn gebruikers meegaat in de ontwikkeling. De profielen en de mogelijkheden om van mens tot mens te communiceren, staan momenteel qua ontwikkeling even stil. Blijkbaar vindt Facebook dat alles naar behoren werkt. De ontwikkelingen die het bedrijf nu nog nodig acht, liggen op een ander vlak.

Facebook is nu voor bedrijven.

Op dit moment is Facebook duidelijk bezig om bedrijven (en dus ook het commerciële niveau van Facebook) te stimuleren. De afgelopen tijd zijn op het netwerk een aantal nieuwe mogelijkheden bijgekomen. Deze mogelijkheden zijn in totaliteit gericht op bedrijven en het promoten daarvan. Zo laat Facebook Nederland ons weten dat het nu mogelijk is om “Pagina’s te taggen in foto’s. Een mogelijkheid die daarvoor alleen door profielen (menselijke accounts) gebruikt kon worden.

Ook wil Facebook haar adverteerders helpen bij het opzetten van een goede social media campagne binnen Facebook. Het bedrijf ontwikkelde een speciale gids, met als titel “Best Practice Guide: Marketing on Facebook”. Daarin wordt beschreven waaraan je zou kunnen denken als je een succesvolle campagne wilt draaien op het sociale netwerk. Het document telt 14 pagina’s en bevat vele concrete tips en voorbeelden.

Facebook als bedrijf gebruiken.

Hoe gebruiken enkele Nederlandse bedrijven Facebook? Op de site van Peter Minkjan staan de 25 grootste Nederlandse bedrijven op Facebook. Deze bedrijven hebben het grootste aantal volgers/fans/likers. Er zijn ook bedrijven die Facebook actief met een applicatie gebruiken zoals Hi en KLM. Deze bedrijven hebben naast een Facebook pagina ook een applicatie laten maken om Facebook te gebruiken voor naamsbekendheid en community building.

Binnen Nederland zijn ook steeds meer bedrijven die Facebook “pages” inzetten. Natuurlijk wil je weten op welke manier je dit dat het beste kunt doen. Pieter Vlamings laat via Frankwatching weten welke valkuilen er zijn. En op de site van Sprout staan een 10-tal bedrijven die het volgens deze site wel snappen. Het aantal bedrijven dat op Facebook aan het werk gaat, wordt elke dag groter.

Zonder mensen geen Facebook.

Als bedrijf heb je niets aan Facebook zonder een goede actie met een hoog fun gehalte. Je moet immers inbreken in de communicatie tussen mensen onderling. Het juiste gebruik van Facebook als bedrijf maakt het verschil. En als mens wil je natuurlijk weten welk bedrijf er nu door jouw vrienden “geliked” wordt. Daar biedt likester een mooie uitkomst voor.

En zo kom je van een bedrijf toch weer tot mens. Het is een sociaal “book” met toch nog een “face”.

Tot slot wil ik een 2-tal Facebook suggesties geven als het bovenstaande naar meer smaakt. Via de volgende Facebook pagina deel ik veel informatie. Ook bestaat er de Dutch Facebook group waarin vragen en ideeën worden uitgewisseld.

Zie ik je op Facebook terug?

2 reacties aan “Facebook gaat van mensen naar bedrijven en terug.”

  1. maroesja zegt:

    Wat een interessant blog met veel nuttige links! Dank hiervoor!

  2. Gert Jan Bos zegt:

    Dank voor het compliment. Ik hoop dat je er veel gebruik van kan maken.

Geef een reactie

(verplicht)

(verplicht)

© 2010 Socialned | Beheer Powered by Indigo Webstudio